In oktober 2023 lanceerde het Kennis- en Innovatieconvenant (KIC) 2020-2023 de missiegedreven call 'Leren van fysieke experimentele omgevingen'. Er is één project gefinancieerd over transformatieve methodologieën voor innovatie en leren.
Over de call
De call 'Leren van fysieke experimentele omgevingen' richtte zich expliciet op het synthetiseren van kennis en inzichten over fysieke experimentele omgevingen heen. Om synthese van kennis is inzicht in de geschiktheid van experimentele omgevingen en toepasbaarheid van innovaties en methoden is nodig. Het volgende project laat deze belangrijke componenten zien.
Toegewezen project
EXTRA. Van EXperiment naar duurzame verandering. TRAnsformatieve methodologieën voor innovatie en leren.
Missiegedreven fysiek experimenteren en leren (PHELE) is cruciaal voor het bevorderen van brede welvaart en een concurrerende en duurzame economie. In PHELE's co-creëert en test een diverse groep veranderaars, waaronder onderzoekers, overheidsinstanties, industriële partners, NGO's en burgers, nieuwe technologieën, producten en processen, evenals nieuwe bestuurs- en regelgevende kaders, financierings- en samenwerkingsstrategieën en monitoringsystemen. Het doel is om deze innovaties te mainstreamen en te verankeren. Echter, door de versnipperde kennis en het ontbreken van bewezen methodologieën voor het effectief en verantwoord mainstreamen van PHELE's blijven veranderaars onzeker over het vergroten van de impact van hun innovaties voor duurzame verandering. Een cruciale vraag is hoe verschillende veranderaars het transformatieve potentieel van leren via PHELE's en over hen heen kunnen versterken. In dit project innoveert een consortium het onderzoek naar PHELE's wetenschappelijk om bruikbare kennis en hulpmiddelen te produceren.